Lihat Bagaimana Wanita Ini Lipat & Susun Baju Dengan Kemas Di Rumah. Sangat Efektif!

Bila masuk hujung minggu, baru ingat nak rehatkan badan bersenang-lenang di rumah. Tapi, bila tengok baju-baju yang nak kena lipat, aduh!. Perasaan malas tu kita saja yang tahu. Sebenarnya, untuk mengelakkan situasi sebegini, ada caranya yang anda boleh ikuti. Malah cara ini bukan sahaja dapat membantu anda untuk mengemas baju dengan mudah, malah rumah dan bilik pun akan jadi kemas dengan serta merta! Nak tahu caranya? Jom kita panduan ini langkah demi langkah .

LANGKAH PERTAMA

www.facebook.com/zuera.burn

Keluarkan semua pakaian dan kumpulkan di satu tempat yang paling lapang dalam rumah. Lepas tu asingkan ikut tuan baju atau kegunaan termasuk pakaian dalam,stokin,tudung,tuala dan cadar even langsir pun serta kain untuk lap habuk,meja dan sebagainya.

LANGKAH KEDUA

www.facebook.com/zuera.burn

Wujudkan bakul untuk setiap ahli rumah sebenarnya lebih senang. Selepas proses pertama fokus kepada 1 ahli rumah dan buat penilaian kepada baju sama ada masih perlu atau tidak. Jika pakai hanya setahun sekali anda fikirkan tempat yang sesuai mana nak letak baju tu asingkan pakaian malam,siang,sekolah,sukan dan lain-lain ikut keperluan so nanti bila dah siap kita nampak banyak mana baju yang kita ada untuk sesuatu keperluan. Contohnya tudung selepas kita dah asingkan nanti anda akan nampak banyaknya bilangan tudung itu untuk satu-satu warna. So nampak tak anda cenderung kepada warna apa. Sampaikan ada satu warna sampai 20 helai so nanti shopping jangan beli dah warna tu okay. Selepas ni boleh fokus kepada almari masing2 pula ye..

LANGKAH KETIGA

www.facebook.com/zuera.burn

Belajar cara lipat baju yang betul bulan gulung-gulung sumbat jer ye sebab saya pernah tengok ibu anak 5 dah dia lipat baju gulung dan sumbat je memang takde kebas dan gosok2 pun pada baju. Kesian pula tengok. Ok ade pelbagai cara lipat baju.. tengok almari lebar mana untuk satu2 bahagian..ok sila belajar ye nak guna alat ni pun boleh. Dulu saya wujudkan alat ini utk setiap anak tapi since dah pandai lipat tanpa alat ni saya let go dah semua so hasil dari ini juga boleh bagi anak kemahiran lipat kain tau.

LANGKAH KEEMPAT

ovelifeandmyjourney.blogspot.my

Untuk ruang yang besar biasanya laci la cadangan saya buat macam ni blh DIY guna kotak jer atau bakul ikut kreativiti anda la.

www.facebook.com/zuera.burn

Idea tambahan : Yang ni almari guna kaedah macam laci juga cuma tegakkan bakul ke bahagian belakang almari ikut kreativiti masing-masing ya.

LANGKAH KELIMA

www.facebook.com/zuera.burn

Ok selesai kemas baju dalam almari tadi ada la baju yang tak muat, koyak,rosak,nak buang,nak sedekah boleh la packing macam ni, siap label lagi senang.

* Untuk tudung awning ini cara yang paling sesuai kalau kita gulung nanti agak2 anda pakai tak kalau gulung so better kena show laaa sbb kita nampak depan mata

www.facebook.com/zuera.burn

* Ini pulak shawl atau bawal susun macam ni guna penyangkut kecik tu..ada jual kat kedai2 yg jual alat utk peniaga sila cari murah jerr xsampai 50 sen satu beli borong lagi murah

www.facebook.com/zuera.burn

* Guna bakul macam ni pun ok jugak tau tapi pastikan anda nampak tudung tu sbb sexara psikologinya bila kita nampak kita pakai kalu tak nampak mmg tak pakai lah.

www.facebook.com/zuera.burn

TIPS-TIPS TAMBAHAN

1. Ok ada lagi 2 kaedah dalam gambar ni sama ada nak kepit dengan hanger yg ade penyepit tu atau guna loop tu yang bulat-bulat tu tapi honestly saya tak suka pakai yang lubang-lubang tu sebab awning rosak jugak dan tudung berkedut.

www.facebook.com/zuera.burn

2. Lipat ikut jenis dan susun ikut keperluan memang memudahkan anak2 utk mencari baju yang diorg nak pakai nanti..kalau anak perempuan utk gaun dan skirt or blause terus jer sangkut nanti nak pakai tak perlu gosok lagi.

www.facebook.com/zuera.burn

3. Baju anak2 dari baby sampai umur 6 tahun memang saya letak sepasang-sepasang macam ni even yang 13 tahun tu pun saya letak sepasang-sepasang sebab apa? Yang tu saya guna kaedah lain nanti sya share utk next tips ye, cara nak rumah sentiasa kemas.

www.facebook.com/zuera.burn

4. Ini pula kaedah bakul yang kos tinggi sikit sbb bakul ni agak mahal dalam rm20 ke atas so kalau ade budget boleh laa teruskan.

www.facebook.com/zuera.burn

5. Yang ni pula kaedah letak bawah almari atau katil guna organiser yang ade jual dah siap banyak dijual sekarang lepas tu susun guna kaedah bakul jugak atau buat partition guna kotak kemudian sorong jer bawah katil.

www.facebook.com/zuera.burn

6. Ok ni tips semasa menggosok..sila buat pengkhususan setiap kali buat apa2 tugas contohnya bila gosok kain gosok semua kainnnn jer dan bila gosok seluar gosok seluar jerrrr baru lebih cepat dan sistematik laaa kerja buat kita.

www.facebook.com/zuera.burn

ANTARA GAMBAR YANG BOLEH DIJADIKAN PANDUAN

 


www.facebook.com/zuera.burn

www.facebook.com/zuera.burn

www.facebook.com/zuera.burn

www.facebook.com/zuera.burn

www.facebook.com/zuera.burn


www.facebook.com/zuera.burn

Selamat mencuba! Harap lepas ni makin kemas la almari di rumah ya!

Kebersihan Dalam Islam

Dalam ajaran Islam diwajibkan kepada umatnya untuk hidup bersih, suci. Bersih adalah dasar peraturan Islam, coba anda lihat bagaimana Islam mensyaratkan orang yang akan melakukan shalat, secara jasmaniah Islam menganjurkan kebersihan, misalnya wudu di lakukan paling sedikit 5 kali sehari semalam, dan pada waktu setiap hari kita membersihkan anggota badan itu sebanyak 15 kali. Jadi, bila wudu itu dilakukan dengan baik dan benar, maka setiap muslim pasti bersih, tangannya bersih, mulutnya bersih, mukanya bersih dan seterusnya. Ditinjau dari segi batiniyah anggota badan yang dibasuh pada waktu wudu mengandung makna isyarat atau lambang kebersihan batin, misalnya mulut dibersihkan agar tidak berkata jorok/kotor, memfitnah, khianat, takabur, dan seterusnya, tangan dibersihkan agar tidak digunakan untuk hal-hal yang negatif seperti mencuri, memukul orang dan sebagainya.
Kebiasaan hidup bersih bagi umat islam telah diterapkan dalam Al-Qur’an surah Al-Baqarah, 2: ayat 222 yang berbunyi:

إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِين

Artinya:
“……..Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang bertaubat dan orang-orang yang suci” (Q.S. Al-Baqarah, 2:ayat 222)
Islam mengajarkan kepada umatnya untuk hidup bersih dan sehat, baik badannya, pakaiannya, tempat tinggal, dan bersih jiwanya. Dalam diri yang baik dan bersih akan nampak pribadi yang menarik dan mengesankan dalam pergaulan sehari-hari, dan akan menjadi teladan dimanapun. Orang yang ebrsih jiwanya akan keluar kata-kata yang baik dan bermakna, jauh dari sifat dengki, iri, munafik, takabur dan sebagainya. Semua tutur katanya akan menjadi panutan. Amal yang diperbuat selalu mencerminkan rasa ikhlas dan juga semua perbuatannya didasarkan karena Allah SWT.
Islam mengajarkan dalam kehidupan sehari-hari agar hidup bersih dan sehat baik dalam kehidupan pribadi maupun kehidupan masyarakat.

Kebersihan Lingkungan Tempat Tinggal

Kita harus menjaga kebersihan di tempat tinggal kita, agar tetap bersih dan indah. Tidak kalah pentingnya lingkungan tempat tinggal kita,seperti selokan, halaman rumah, dll. Tempat tinggal dan Lingkungannya harus selalu dijaga, dirawat dengan baik serta teratur sehingga menjadi lingkungan yang bersih dan sehat.

Kebersihan di Lingkungan Sekolah

Tidak akan merasa enak dan tenang apabila di lingkungan selalu kotor, bau tak sedap dan sebagainya, oleh karena itu kita wajib menjaga kebersihan kelas, seperti dinding, meja, kursi, jendela dll. Setiap kelas harus selalu dibersihkan, akan tetapi membersihkan dalam kelas dan lingkungannya bukan menjadi tanggung jawab tukang kebun saja, tetapi kebersihan sekolah menjadi tanggung jawab seluruh warga sekolah. Lingkungan yang bersih dan sehat membuat proses belajar mengajar lancar, dan tidak terganggu.

Kebersihan di Tempat Ibadah

Musala, masjid adalah tempat-tempat ibadah yang suci dan disucikan oleh orang Islam, karena tempat tersebut adlah untuk beribadah kepada Allah SWT. Selain itu, tempat-tempat itu juga digunakan untuk pengajian, diskusi, dan kegitan lain yang berhubungan dengan kegiatan Islam lainnya. Untuk itu tempat-tempat ibadah harus dijaga kebersihannya dari najis dan kotoran. Menjaga tempat-tempat ibadah bukan saja tanggung jawab remaja masjid, tapi seluruh umat Islam wajib menjaga masjid beserta lingkungannya tetap bersih dan sehat.

Seperti hadits di bawah ini:

اَلاِسْلاَمُ نَظِيْفٌ فَتَنَظَّفُوْافَاِنَّهُ لاَيَدْخُلُ الْجَنَّةَ اِلاَّ نَظِيْفٌ

Artinya :
“Agama Islam itu adalah agama yang bersih atau suci, maka hendaklah kamu menjaga kebersihan. Sesungguhnya tidak akan masuk surga kecuali orang-orang yang suci.”

 

Sumber: Zuera Burn | ahmadqushayalbarra.blogspot.my

Lihat Bagaimana Wanita Ini Lipat & Susun Baju Dengan Kemas Di Rumah. Sangat Efektif!