Morgan Freeman Buat Kenyataan Mengejutkan Terhadap Larangan Yahudi Tentang Laungan Azan!

Morgan Freeman, aktor veteran Hollywood yang pernah memenangi beberapa buah anugerah filem ini telah membuat sebuah kenyataan yang mengejutkan baru-baru ini.

Menerusi sebuah temubual yang dijalankan oleh pihak National Geographic, Morgan menyatakan bahawa panggilan azan untuk orang-orang Islam merupakan sebuah suara yang paling merdu yang pernah beliau dengari di dunia ini.

Azan Adalah Suara Yang Paling Indah Di Dunia

Kenyataan yang dibuat bersempena dengan larangan pihak Yahudi terhadap laungan azan di sekitar kawasan Baitulmaqdis baru-baru ini.

10 Fakta Paling Unik dari Sosok Morgan Freeman

Dikenal sebagai salah satu sosok aktor Amerika paling dihormati di dunia, Morgan Freeman telah lama berkiprah di belantara Hollywood, tepatnya sejak awal tahun 60-an. Pria kelahiran 1 Juni 1937 ini telah mencatatkan namanya dalam puluhan film Hollywood paling sukses. Tak heran, Freeman sejauh ini telah mengoleksi empat nominasi dan satu piala Oscar di sepanjang karirnya, belum lagi puluhan penghargaan lain yang sukses ia bawa pulang.

Morgan Freeman

Mau tahu beberapa fakta unik dari bintang film The Shawshank Redemption dan Million Dollar Baby ini? Berikut kami hadirkan fakta-faktanya untuk Anda.

1. Selain aktingnya yang prima, salah satu ciri khas Freeman yang paling menonjol adalah karakter suaranya yang dalam dan berwibawa, kaya namun mellow.

2. Freeman sempat mempertimbangkan untuk bergabung dengan angkatan udara sebagai pilot pesawat tempur, namun akhirnya ia memutuskan untuk tetap berakting. Freeman juga sempat bekerja sebagai mekanik di U.S. Air Force.

3. Freeman memiliki sebuah perahu yang ia labuhkan di Karibia. Namun karena jadwalnya yang sangat sibuk, Freeman hanya bisa berlayar setahun sekali.

4. Pria kelahiran Memphis ini kerap dianggap sebagai aktor terbesar yang masih hidup, namun Freeman dengan rendah hati menolak gelar itu dan menyebut dirinya hanya beruntung.

5. Meski menyandang status sebagai aktor top dunia, Freeman saat ini juga berprofesi sebagai peternak lebah. Ia beternak lebah di lahannya yang luas di daerah Mississippi.

6. Ketika tiba di kota Los Angeles pada tahun 1959, Freeman bekerja sebagai seorang tukang ketik.

7. Pria yang fasih berbahasa Perancis ini adalah satu-satunya aktor Amerika berdarah Afrika yang muncul dalam tiga film pemenang Oscar, yaitu Driving Miss Daisy (1989), Unforgiven (1992), dan Million Dollar Baby (2004).

8. Freeman pernah mengatakan bahwa film-film Gary Cooper yang ia tonton di masa mudanya telah menginspirasi dirinya untuk menjadi seorang aktor.

9. Sejauh ini Freeman telah tampil dalam dua film yang didasarkan pada buku-buku karya Stephen King, yakni Dreamcatcher (2003) dan The Shawshank Redemption (1994).

10. Freeman tiga kali memerankan peran yang sama dalam dua film berbeda, yakni sebagai Dr. Alex Cross dalam film Kiss the Girls (1997) dan Along Came a Spider (2001), God (Tuhan) dalam Bruce Almighty (2003) dan Evan Almighty (2007), serta Lucius Fox dalam Batman Begins (2005) dan The Dark Knight (2008).

Sungguh Besar Manfaat, Diam Dan Mendengar Azan Saat Dikumandangkan!!! Rugi Besar Siapa Yang Bercakap Ketika Azan!

Azan yang merupakan panggilan bagi umat muslim untuk mengingat Allah SWT dengan segera mengambil air wuduk dan menjalankan ibadah solat menjadi hal yang biasa bagi kita semua yang beragama islam.

Pada dasarnya suara azan yang sudah terdengar biasa bagi mempunyai beberapa manfaat yang luar biasa jika kita mau berhenti sejenak dari kesibukan aktiviti dan diam untuk mendengar suara azan. Apa saja manfaat yang boleh kita dapatkan dengan mendengar suara azan? Berikut rangkuman dari pelbagai sumber.

1. Diam mendengar azan dapat menenangkan pikiranSaat sedang sibuk-sibuknya dengan pekerjaan kita, contohnya di siang hari kita mengejar semua pekerjaan agar segera beres, dengan diam mendengar azan Zuhur dan Asar menjadi penyejuk bagi tubu kita.

Ada hawa yang sejuk dan ada jeda masa buat menenangkan hati serta fikiran saat azan dikumandangkan, lalu kita diam dan mendengar.

2. Sebagai peringatan diriApapun aktiviti yang sedang kita lakukan atau apa-apa jua yang sedang kita ceburi, saat diam mendengar azan menjadi detik-detik istimewa. Kita jadi mempunyai masa untuk mengingat lagi bahawa kita cuma hamba Allah yang hidup kerana Allah dan akan kembali pada-Nya suatu saat nanti.

3. Membuka peluang terkabulnya doaDaripada berbual, mendingan diam mendengar azan dan memanjatkan doa. Pada masa itu azan berkumandang adalah salah satu waktu doa jarang tertolak. Dari Sahl bin Saad bahawa Rasulullah SAW bersabda, “Ada dua yang tidak tertolak dan jarang tertolak; doa pada saat azan dan doa tatkala perang berkecamuk.” (HR. Abu Dawud, Baihaqi, dan Hakim).

4. Balasannya syurga! Orang yang mendengar azan dan meyakini apa yang diucapkannya, maka dia mendapat janji surga dari Rasulullah. Hadits dari Abu Hurairah, ia berkata, “Pernah ketika kami sedang bersama Rasulullah, Bilal bangkit untuk menyerukan adzan. Tatkala Bilal diam, Rasulullah bersabda,” Siapa yang mengucapkan seperti ucapannya muadzin disertai dengan keyakinan, maka ia pasti masuk syurga. “(HR. an Nasa’i no. 674, dihasankan Al Imam Al Albani dalah shahih sunan an Nasa’i).

Sumber: Islam Itu Indah.…

….

Allah SWT menerima amalan terbaik seorang hamba
وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ وَسَتُرَدُّونَ إِلَى عَالِمِ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ فَيُنَبِّئُكُمْ بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ (105)

Buatlah apa saja yang kamu mahu, nescaya Allah SWT, rasulnya dan orang yang beriman akan melihat semua perbuatan kamu ketika di dunia dulu, kedi akhirat nanti dimudian akan dibentangkan segala perbuatan kamu dan para nabi dan orang yang beriman sebagai saksi.

Berdasarkan ayat al-Quran di atas, Allah, para rasul dan orang yang beriman akan melihat segala perbuatan yang kita lakukan ketika kita di dunia dulu ketika kita sedang dihisab di akhirat nanti.

Jadi, kita kena sedar bahawa kita akan dinilai oleh Allah SWT, para rasul dan orang-orang yang beriman. Apakah tahap perbuatan kita ketika didunia adalah baik, terbaik atau jahat dan sebagainya. Pendek kata 3 golongan inilah yang akan menilai dan memberi markah kepada perbuatan kita.

Samalah seperti kita membuat persembahan, pasti ada hakim yang akan menilai kita, siapa yang menjadi terbaik, siapa pemenang dan siapa pula yang akan kalah. Walaupun ramai para penonton menyebelahi kita, tapi keputusan hakim juga yang diambilkira. jadi kita sepatutnya berusaha untuk menyakin dan memberi persembahan yang boleh memuaskan hati para hakim, barulah kita dapat mendapat kemenangan.

Begitulah juga ibarat perbuatan dan amalan kita ketika di dunia, walaupun kita dipuji oleh seluruh manusia sebagai yang terbaik dan tiada tandingan. Tapi belum pasti, apakah nilai amalan kita di sisi Allah SWT sama seperti yang telah kita raih ketika di dunia kerana neraca penialian Allah SWT tidak sama dengan neraca penilaian makhluk di dunia, Oleh itu, kita hendaklah berusaha agar segala perbuatan dan amalan kita di dunia ini tinggi nilainya pada neraca penilaian Allah SWT. Ada sessetengah amalan atau perbauatan kita tinggi nilainya di sisi manusia, tetapi tiada nailai klangsung di sisi Allah dan begitulah sebaliknya ada amalan yang tinggi nilainya di sisi Allah, tetapi rendah nilainya di sisi manusia. Jadi, pilihlah amalan yang tinggi nilainya di Allah, walaupun rendah nilainya di sisi manusia, nescaya barulah kita selamat di dunia dan akhirat.

Dalam surah al-Mulk Allah telah menjelaskan apakah amalan yang Allah SWT terima dari hambanya dan mendapat nailai atau markah yang paling tinggi.

الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ

ayat 2 Surah al-Mulk di atas, Allah menegaskan bahawa Dia menciptakan mati dan hidup untuk menentukan siapakah yang paling baik atau terbaik amalannya. Allah gunakan perkataan أَحْسَنُ عَمَلًا yang bermaksud terbaik atau paling baik, bukannya perkataan أكثر عَمَلًا yang bermaksud paling banyak atau terbanyak. Sebagai contoh, kita lihat apabila seseorang pelajar yang ingin berjaya dalam sesuatu peperiksaan, sudah tentulah pelajar yang berjaya ialah yang paling banyak membaca buku bukannya yang paling banyak bilangan buku.

Ini menunjukkan bahawa Allah SWT mementingkan kualiti sesuatu perbuatan atau amalan, bukannya kuantiti amalan tersebut. Ini juga bermaksud walaupun amlan kita sedikit tetapi bermutu dan tetap konsisten, maka ia lebih baik daripada amalan yang banyak tetapi kurang kualitinya seperti dibuat ala kadar atau sekadar melepaskn batuk di tangga.

إِنَّ اللهَ لَا يَنْظُرُ إِلَى صُوَرِكُمْ وَأَمْوَالِكُمْ، وَلَكِنْ يَنْظُرُ إِلَى قُلُوبِكُمْ وَأَعْمَالِكُمْ

Sesungguhnya Allah SWT tidak hanya melihat kepada rupa dan harta kamu, tapi Allah juga meihat kepada hati dan perbuatan kamu.

Berdasarkan hadis di atas, jelaslah bahawa walaupun kita membuat sesutu perkara yang baik seperti bersedekah dengan penampilan yang sangat segak dan bergaya tapi ingatlah bahawa Allah bukan hanya lihat harta yang kamu sedekahkan dan penampilan kamu, tetapi Allah menilai juga dari segi hati dan perbuatan itu adakah benar ikhlas atu sekadar menununjuk-nunjuk. Jika dilakukan dengan tujuan yang tidak ikhlas spt menunjuk-nunjuk, Allah tidak melihatpun (tiada nilai pahalapun) sebaliknya kalau ikhlas semata-mata kerana Allah walaupun sedekah seorang fakir miskin yang comot dan tak terurus penampilannya akan dilihat Allah SWT.

Kesimpulannya, marilah kita melakukan sesuatu amalan yang baik dengan penuh keikhlasan kepada allah SWT walaupun sedikit tetapi yang terbaik dan konsisten. Semoga segala amalan baik kita diterima oleh Allah SWT.

Sumber :

“Azan Adalah Suara Yang Paling Indah Di Dunia” – Morgan Freeman

Via

 

Sungguh Besar Manfaat, Diam Dan Mendengar Azan Saat Dikumandangkan!!! Rugi Besar Siapa Yang Bercakap Ketika Azan!